Nieuw waterproject van start op Lombok

Eind oktober 2025 kregen we onverwacht bezoek van Issam. Hij kwam langs om te bespreken of we samen iets konden betekenen voor de bevolking van Lombok. Issam is sterk betrokken bij de gemeenschap en wilde hen graag helpen door toegang tot schoon water mogelijk te maken — een basisbehoefte die helaas nog niet overal vanzelfsprekend is.

Na het delen van onze eerdere waterprojecten en een uitgebreid overleg, viel de keuze op Kekait Muhajirin. Een plek waar dit project een enorm verschil kan gaan maken. Sindsdien is er keihard gewerkt aan alle voorbereidingen: vergunningen, papierwerk, het inschakelen van een boorbedrijf en het inkopen van materialen. Eind december konden de eerste meters worden geboord. Dat ging niet zonder uitdagingen — op vier meter diepte bleek onverwacht een septic tank te liggen die nooit was aangegeven. Dat betekende opnieuw plannen, afdichten, de put verplaatsen en weer door.

Nu, aan het einde van januari, is de put al 30 meter diep en verwachten we dat hij eind februari volledig klaar is. En ondertussen hebben de bewoners zelf ook niet stilgezeten. Onder begeleiding van ons team zijn zij begonnen met het bouwen van de watertoren en volgende week starten zij met het aanleggen van de eerste leidingen. Zo zorgen we ervoor, dat over een paar weken, het water meteen kan stromen zodra de put gereed is!